Zamknij Menu
    • Pogoda w Nowej Dębie
    • Kursy walut
    • Redakcja
    • Reklama
    • Zamów jedzenie
    • Polityka prywatności
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube Tik - prąd
    • Pogoda w Nowej Dębie
    • Kursy walut
    • Redakcja
    • Reklama
    • Zamów jedzenie
    • Polityka prywatności
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube Tik - prąd
    Teraz Nowa Dęba
    • Wiadomości
      • Powiat Tarnobrzeski
      • Miasto Nowa Dęba
      • Gmina Nowa Dęba
    • Sport
    • Na sygnale
    • Promocja
    • Daj znać
    Napisz do nas
    Teraz Nowa Dęba
    • Ośrodek Wypoczynku i Rekreacji w Cmolasie - pływalnia.
    • Ośrodek Wypoczynku i Rekreacji w Cmolasie - siłownia.
    Miasto Nowa Dęba

    Bez dworca z żenującą liczbą pociągów. Nowa Dęba na uboczu linii kolejowej nr 71 [ZDJĘCIA]

    Autor: Paweł Galek26 czerwca 2025
    Bez dworca z żenującą liczbą pociągów. Nowa Dęba na uboczu linii kolejowej nr 71 - zdjęcie główne.

    Spis treści

    Toggle
    • Bez dworca, bez zaplecza
    • Brakuje pociągów
    • Kolej Lasowiacka
    • Mieszkańcy chcą jeździć koleją
    • Wąskie gardło linii nr 71
    • Zobacz zdjęcia

    Nowa Dęba, choć leży bezpośrednio przy linii kolejowej nr 71, wciąż pozostaje w cieniu takich miejscowości jak Kolbuszowa czy nawet Majdan Królewski. Mimo elektryfikacji trasy i odtworzenia infrastruktury kolejowej, stacja daleko odbiega od oczekiwań mieszkańców miasta i potencjału gminy.

    Stacja kolejowa w Nowej Dębie prezentuje się bardzo, ale to bardzo skromnie. Nie ma tu budynku dworca, zaplecza technicznego ani komfortowego miejsca do oczekiwania na pociąg.

    Bez dworca, bez zaplecza

    Zamiast tego – wiaty i torowisko linii kolejowej nr 71 położone w środku lasu. To kontrastuje z tym, co możemy zobaczyć w Kolbuszowej czy nawet Majdanie Królewskim, gdzie inwestycje kolejowe w ostatnich latach przyniosły nową jakość.

    Problemem nie jest jednak tylko otoczenie, ale przede wszystkim żenująco niska liczba połączeń kolejowych. Mimo przebiegu linii kolejowej nr 71 przez gminę, Nowa Dęba niewiele ma z tego.

    Brakuje pociągów

    Jak w rozmowie z Telewizją Lokalną podkreślał burmistrz Nowej Dęby, Wiesław Ordon, problem nie tkwi w samym dostępie do torów:

    – My jako gmina Nowa Dęba nie czujemy się wykluczeni komunikacyjnie. Linia kolejowa nr 71 przebiega przez nasz teren. Ona została odtworzona w 2009 roku. Potem zabiegaliśmy o to, żeby ją zelektryfikować. I to rzeczywiście się zadziało. Jest tylko problem z liczbą połączeń kolejowych. I to wyzwanie, które stoi przed nami.

    W 2023 roku samorząd wystąpił do Podkarpackiego Urzędu Marszałkowskiego w Rzeszowie z propozycją przyciągnięcia Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA) do Nowej Dęby.

    Niestety – założenia unijnego programu nie pozwoliły na uwzględnienie miasta w sieci aglomeracyjnej. Powodem były zbyt duże odległości i kwestie techniczne. Ale jest nadzieja.

    Kolej Lasowiacka

    Niepowodzenie to bowiem nie oznacza końca ambicji. Nowa Dęba wspólnie z innymi samorządami z regionu planuje projekt „4KA – Kolej Lasowiacka”, którego centrum ma być Tarnobrzeg.

    Projekt zakłada budowę systemu kolei aglomeracyjnej obejmującej trasy:

    • Tarnobrzeg – Nowa Dęba – Kolbuszowa – Rzeszów
    • Tarnobrzeg – Mielec – Dębica
    • Tarnobrzeg – Staszów
    • Tarnobrzeg – Stalowa Wola – Nisko
    • Tarnobrzeg – Sandomierz – Ostrowiec Świętokrzyski

    Taki projekt ma ogromne znaczenie, także dla lokalnej gospodarki. Lepszy transport oznacza większe szanse inwestycyjne i lepszy dostęp do pracy, edukacji czy służby zdrowia.

    Mieszkańcy chcą jeździć koleją

    Władze miasta nie ograniczyły się do deklaracji. Zachęcano mieszkańców – w tym licznych żołnierzy stacjonujących w jednostce – do wypełnienia ankiet transportowych. Wyniki mówią jasno:

    • 50 procent ankietowanych mieszkańców chce regularnie korzystać z kolei;
    • wskazywano m.in. na zbyt rzadkie kursy, brak miejsc w pociągach oraz niedopasowanie rozkładów do rzeczywistych potrzeb.

    Projekt rozbudowy linii może kosztować nawet miliard złotych i będzie zależny od przyszłego programu unijnego i współpracy z Ministerstwem Infrastruktury oraz Polskimi Liniami Kolejowymi.

    Czy Kolej Lasowiacka okaże się impulsem, który odmieni los Nowej Dęby na mapie Podkarpacia? Mieszkańcy z pewnością na to czekają – a potrzeba zmian jest większa niż kiedykolwiek.

    Wąskie gardło linii nr 71

    Jednym z głównych ograniczeń rozwoju kolei w regionie jest niska przepustowość linii nr 71, szczególnie na odcinku Rzeszów – Zaczernie.

    – Konieczna jest budowa drugiego toru mniej więcej do Widełki. Myślę, że to by trochę pomogło także naszej kolei – uważa burmistrz Ordon.

    Zobacz zdjęcia

    Bez dworca z żenującą liczbą pociągów. Nowa Dęba na uboczu linii kolejowej nr 71 - zdjęcie nr 1.
    Bez dworca z żenującą liczbą pociągów. Nowa Dęba na uboczu linii kolejowej nr 71 - zdjęcie nr 2.
    Bez dworca z żenującą liczbą pociągów. Nowa Dęba na uboczu linii kolejowej nr 71 - zdjęcie nr 3.
    Bez dworca z żenującą liczbą pociągów. Nowa Dęba na uboczu linii kolejowej nr 71 - zdjęcie nr 4.
    Bez dworca z żenującą liczbą pociągów. Nowa Dęba na uboczu linii kolejowej nr 71 - zdjęcie nr 5.
    Bez dworca z żenującą liczbą pociągów. Nowa Dęba na uboczu - zdjęcie nr 6.
    Bez dworca z żenującą liczbą pociągów. Nowa Dęba na uboczu - zdjęcie nr 7.
    Bez dworca z żenującą liczbą pociągów. Nowa Dęba na uboczu - zdjęcie nr 8.
    kolej lasowiacka kolej nowa dęba wiesław ordon
    Udostępnij. Facebook Twitter Skopiować link
    • Reklama w portalu teraznowadeba.pl

    Zobacz także

    Punkt zbiorowego zakwaterowania "uchodźców" w Nowej Dębie? Burmistrz: - Emigranci są tu od lat

    Gmina Nowa Dęba zaciska pasa. Brak podwyżek, urzędnicy odchodzą do… wojska

    Zmarła Elżbieta Kozłowska - uznana pedagog i była dyrektor Zespołu Szkół nr 1 w Nowej Dębie

    Zmarła Elżbieta Kozłowska – uznana pedagog i była dyrektor Zespołu Szkół nr 1 w Nowej Dębie

    Teraz Nowa Dęba - Twoje źródło informacji

    Rusza inicjatywa „Ratunek dla Nowej Dęby”. To odpowiedź na secesję Chmielowa

    2 komentarze

    1. Ten co nie pluje wł . 28 czerwca 2025 07:54

      Majdan ma więcej połączeń niż Dęba? Pan sie z choinki urwał?

    2. Błażej wł . 12 września 2025 11:09

      No szkoda, że nawet nie da się przedłużyć części kursów z Kolbuszowej do Dęby Rozalin. Również jest to ważne na „już”, również w kontekście zbliżającego się całkowitego zamknięcia linii kolejowej nr 25 między Chmielowem a Sobowem (z powodu prac modernizacyjnych), które na tą chwilę rozpocznie się od 2 listopada br.

    Skomentuj

    Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

    Dołącz do naszej grupy
    Forum Nowa Dęba
    Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest
    • Pogoda w Nowej Dębie
    • Kursy walut
    • Redakcja
    • Reklama
    • Zamów jedzenie
    • Polityka prywatności
    • Ośrodek Wypoczynku i Rekreacji w Cmolasie - pływalnia.
    • Ośrodek Wypoczynku i Rekreacji w Cmolasie - siłownia.

    Wpisz powyżej i naciśnij Enter aby wyszukać. Naciśnij Esc aby anulować.