Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla obwodnicy Nowej Dęby. W przetargu wyłoniono firmę Promost Consulting.
Budowa obwodnicy Nowej Dęby jest częścią większego projektu budowy nowej drogi krajowej nr 9, który obejmuje również budowy obwodnicy Kolbuszowej i połączenie drogi ekspresowej S74 z węzłem Rzeszów Zachód autostrady A4.
Projekt obwodnicy Nowej Dęby
Obwodnica Nowej Dęby planowana jako droga klasy GP (główna przyspieszona), będzie miała długość około 17,5 km. Jej przebieg zaplanowano po zachodniej stronie obecnej DK9, a trasa połączy miejscowości Jadachy oraz Komorów.
W listopadzie 2022 roku GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu, który został uznany za najkorzystniejszy.
W ramach inwestycji powstaną
- dodatkowe jezdnie obsługujące przyległe tereny,
- ronda i skrzyżowania,
- system odwodnienia,
- urządzenia ochrony środowiska,
- oświetlenie.
Harmonogram prac
- Sierpień 2025 – ogłoszenie przetargu na inwestycję w systemie „Projektuj i buduj”.
- Grudzień 2029 – zakończenie budowy.
Korzyści dla regionu
Nowa obwodnica ma znacznie poprawić jakość życia mieszkańców, redukcję hałasu i emisję spalin w centrum Nowej Dęby i usprawnić ruch.
Trakt ma usprawnić komunikację między Rzeszowem a Radomiem. Ma także poprawić dostępność do autostrady A4 oraz przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku.
Ponadto pozwoli na eliminację tzw. wąskich gardeł, które obecnie spowalniają komunikację.
Obecna droga krajowa nr 9 jest uciążliwa ze względu na jej kiepski stan, duże natężenie ruchu, a także liczne skrzyżowania i zjazdy.
Zobacz mapkę

2 komentarze
Mozna prosic zrodlo ?
Można