Nowa Dęba szykuje się do kolejnej ważnej inwestycji infrastrukturalnej. Planowana budowa łącznika drogowego między podstrefą Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Wisłosan a obwodnicą Nowej Dęby zyskała nowe priorytety i przebieg. To zadanie ma ogromne znaczenie dla rozwoju lokalnego przemysłu oraz poprawy komunikacji w regionie.
Jak podkreśliła Magdalena Skura, skarbnik gminy Nowa Dęba, łącznik drogowy będzie pełnił strategiczną rolę w rozwoju infrastruktury komunikacyjnej i przemysłowej gminy:
Ważna inwestycja
– Budowa drogi gminnej na granicy Tarnobrzeskiej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Wisłosan do planowanej obwodnicy ma istotne znaczenie dla zwiększenia terenów inwestycyjnych – zaznacza Skura. – Zwłaszcza w kontekście rozbudowy Zakładów Metalowych Dezamet oraz innych planowanych inwestycji.
Nowy przebieg drogi został wymuszony właśnie przez rozwój Dezametu, który jest kluczowym zakładem produkcyjnym w regionie – związanym m.in. z branżą zbrojeniową.
Poprzedni wariant trasy mógł kolidować z planami rozbudowy firmy, dlatego – jak wyjaśnia burmistrz Wiesław Ordon – konieczne było wstrzymanie procedury środowiskowej i opracowanie nowego przebiegu łącznika.
Nowy przebieg drogi
Zgodnie z nową koncepcją, łącznik drogowy:
- rozpocznie się na terenie strefy przemysłowej,
- poprowadzi ul. Kościuszki i Cmentarną,
- przejdzie przez drogę należącą do Lasów Państwowych w kierunku oczyszczalni ścieków,
- i połączy się z nową obwodnicą Nowej Dęby, w miejscu, gdzie planowane jest rondo.
To rozwiązanie uzgodniono już z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
– Ustaliliśmy nowy przebieg tej drogi, który umożliwi wygodne połączenie ze strefą przemysłową i drogą krajową nr 9 – mówi burmistrz Ordon. – To inwestycja, która w przyszłości pozwoli firmom funkcjonującym w strefie na szybszy i bezpieczniejszy dostęp do infrastruktury drogowej.
Źródła finansowania
Wstępnie koszt inwestycji szacowany jest na 15–20 milionów złotych. Będzie to droga przystosowana do transportu ciężkiego, co ma kluczowe znaczenie dla firm działających w przemyśle zbrojeniowym.
Gmina planuje pozyskać środki z Krajowego Planu Odbudowy, w ramach komponentu związanego z bezpieczeństwem narodowym..
Obwodnica Nowej Dęby
Obwodnica Nowej Dęby to inwestycja o długości około 17,5 km. Droga ta ma biec po zachodniej stronie obecnej DK9, pomiędzy miejscowościami Jadachy i Komorów.

Kluczowe informacje:
- Wniosek o decyzję środowiskową został złożony przez GDDKiA w listopadzie 2022 r.
- Ogłoszenie przetargu: sierpień 2025 r.
- Zakończenie budowy: grudzień 2029 r.
Korzyści dla regionu
Nowa obwodnica przyniesie szereg korzyści:
- Odciążenie centrum Nowej Dęby.
- Redukcja hałasu i emisji spalin.
- Udrożnienie drogi krajowej nr 9.
- Lepszy dostęp do autostrady A4.
- Zwiększenie atrakcyjności strefy.
Co dalej?
Obecnie trwają prace nad dokumentacją środowiskową dla nowego przebiegu łącznika. Jak zaznacza skarbnik Magdalena Skura:
– Procedura ta jest czasochłonna, składa się z wielu etapów i wymaga starannego podejścia, aby dostosować projekt do uwarunkowań.
Budowa łącznika między strefą przemysłową a nową obwodnicą to inwestycja, która nie tylko poprawi lokalną infrastrukturę, ale również otworzy nowe możliwości dla gospodarki regionu.