Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na opracowanie dokumentacji dla nowego przebiegu drogi krajowej nr 9. Dotyczy to odcinka od drogi ekspresowej S74 do obwodnicy Nowej Dęby. To przełomowy krok w realizacji inwestycji, na którą mieszkańcy czekają od lat.
Podpisany kontrakt o wartości około 8,5 mln zł obejmuje przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej i materiałami niezbędnymi do uzyskania decyzji środowiskowej.
Nowa droga krajowa nr 9
Wykonawcą prac została firma TPF, a czas realizacji umowy przewidziano na 24 miesiące.
Nowy fragment drogi krajowej nr 9 będzie liczył około 19 km długości. Stanowi to trzeci, a zarazem ostatni odcinek planowanej trasy na Podkarpaciu. W kwietniu i maju tego roku podpisano umowy dotyczące dokumentacji dla odcinków:
- Nowa Dęba – Kolbuszowa,
- Kolbuszowa – Rzeszów Zachód (A4).
Docelowo nowa „dziewiątka” poprowadzi od ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim aż do autostrady A4 na węźle Rzeszów Zachód, tworząc kluczowe połączenie północ–południe.
Co zmieni inwestycja?
Nowa droga ma ogromne znaczenie dla mieszkańców Nowej Dęby i całego regionu. Obecny przebieg DK9 prowadzi przez tereny gęstej zabudowy, co powoduje:
- uciążliwy hałas i korki,
- duże natężenie ruchu ciężarowego (od 7,5 do ponad 12 tys. pojazdów na dobę między Nową Dębą a Kolbuszową),
- brak możliwości modernizacji ze względu na istniejącą zabudowę.
Przeniesienie tranzytu poza centrum miast i mniejszych miejscowości zmniejszy liczbę ciężarówek pod oknami mieszkańców. Dla kierowców oznacza to szybszy i bezpieczniejszy przejazd w stronę Warszawy.
Integralną częścią projektu są także obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, dla których prowadzone są postępowania środowiskowe. Wraz z nimi cały nowy przebieg DK9 w województwie podkarpackim będzie miał około 60 km długości.
Co zakłada dokumentacja?
W ramach podpisanej umowy powstaną analizy określające między innymi:
- możliwe warianty przebiegu nowego odcinka,
- rozwiązania projektowe w zakresie połączeń z innymi odcinkami DK9,
- obsługę terenów przyległych,
- konieczne urządzenia ochrony środowiska.
Uzyskanie decyzji środowiskowej otworzy drogę do kolejnego etapu, czyli opracowania szczegółowej koncepcji programowej i przygotowania inwestycji do budowy. Zbigniew Chmielowiec, poseł na Sejm RP, podkreśla wagę tego wydarzenia:
„To historyczna chwila”
– Szybszy wyjazd z Podkarpacia w stronę Warszawy. Ostatnia umowa dla nowej DK9 podpisana. Dla kierowców oznacza to sprawniejszy przejazd z Rzeszowa przez Radom do Warszawy. Dla mieszkańców miejscowości przy obecnej „dziewiątce” – mniej ciężarówek pod oknami. Bardzo się cieszę z tej inwestycji drogowej, dzięki której szybciej wyjedziemy z Podkarpacia w stronę stolicy, a ruch tranzytowy ominie centra miejscowości.
Nowa Dęba skorzysta podwójnie
Dzięki inwestycji Nowa Dęba zyska nie tylko obwodnicę, ale także połączenie z nowoczesną siecią dróg ekspresowych i autostrad. To szansa na rozwój gospodarczy, poprawę jakości życia mieszkańców i większą atrakcyjność regionu.
Po dekadach dyskusji i oczekiwań wygląda na to, że budowa drogi krajowej nr 9 po nowym śladzie faktycznie nabiera realnych kształtów.





![Magia zawitała do Nowej Dęby. Zobacz świąteczne dekoracje na terenie miasta [ZDJĘCIA, WIDEO] Magia zawitała do Nowej Dęby. Zobacz świąteczne dekoracje na terenie miasta - zdjęcie główne.](https://teraznowadeba.pl/wp-content/uploads/2025/12/Swieta-choinka-dworzec-450x253.jpg)

